چند تکنیک مهم برای گرفتن عکس‌های حرفه‌ای‌تر

فرقی ندارد که یک عکاس تازه‌کار باشید و یا فردی باشید که چندین سال سابقه عکاسی دارد. در این آموزش با چند مورد از تکنیک های کاملا کاربردی برای عکاسی حرفه‌ ای آشنا خواهید شد. پس با ما همراه باشید:

چند تکنیک مهم برای گرفتن عکس‌های حرفه‌ای‌تر

 

1- قانون یک سوم

این قانون که یکی از تاثیرگذارترین قوانین ترکیب‌بندی و یکی از مهم‌ترین تکنیک های عکاسی حرفه ای است به شما کمک می‌کند عکس‌های بسیار زیبایی بگیرید. در صورتی که می‌خواهید عکس‌های خیلی شگفت‌انگیزی بگیرید قانون یک سوم چاره‌ی کار شماست.

برای استفاده از قانون یک سوم تصور کنید عکس شما با استفاده از دو خط افقی و دو خط عمودی به 9 قسمت مساوی تقسیم شده است. برای برخی از عکس‌ها بهتر است سوژه داخل مربع میانی تصویر باشد اما در خیلی از مواقع بهتر است سوژه را روی یکی از نقاط تلاقی این چهار خط قرار دهید تا یک عکس خیلی زیبا از لحاظ ترکیب‌بندی داشته باشید.

در صورتی که کادربندی عکس خودتان را با استفاده از قانون یک سوم انجام دهید، چشم بیننده تمام قسمت‌های عکس را می‌بیند و به همین خاطر این نوع عکس برای بیننده جذاب‌تر است.

2- جلوگیری از لرزش دوربین

لرزش دوربین یا Blur چیزی است که هر عکاسی می‌تواند به آن دچار شود و به همین خاطر در اینجا چند نکته برای جلوگیری از آن معرفی خواهیم کرد.

اولین چیزی که باید برای جلوگیری از لرزش یاد بگیرید، نحوه صحیح در دست گرفتن دوربین است. برای گرفتن دوربین از هر دو دست خودتان استفاده کنید. با یک دست دوربین را نگه دارید و دست دیگر خود را زیر لنز قرار دهید. همچنین دوربین را نزدیک بدن خودتان نگه دارید و از بدن به عنوان تکیه‌گاه آرنج استفاده کنید.

همچنین برای عکاسی روی دست باید سرعت شاتر را بسته به فاصله کانونی لنز انتخاب کنید. در صورتی که سرعت شاتر شما خیلی کند باشد، هرگونه حرکت دوربین می‌تواند باعث تار شدن تمام تصویر شود. برای محاسبه فاصله کانونی مناسب از فرمول زیر استفاده کنید:

1/ فاصله کانونی (میلی‌متر) = حداقل سرعت شاتر (به ثانیه)

طبق این فرمول در صورتی که فاصله کانونی لنز شما 100 میلی‌متر است، نباید از سرعت شاتری کمتر از 1/100 ثانیه استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود برای به حداقل رساندن لرزش دوربین از یک سه پایه یا تک پایه استفاده کنید.

3- مثلث نوردهی

مثلث نوردهی یکی از بهترین تکنیک های عکاسی حرفه ای است. برای اینکه عکس‌های شما بهترین کیفیت ممکن را داشته باشند باید به صورت کامل با دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو آشنا باشید. همچنین باید با ارتباط این سه نیز آشنا باشید.

هر زمانی که مقدار یکی از سه ضلع مثلث نوردهی را تغییر می‌دهید، باید حداقل مقدار یکی از اضلاع دیگر را هم تغییر دهید تا بهترین نتیجه ممکن را به دست بیاورید. استفاده از حالت خودکار نیز همین کاربرد را دارد اما شما با استفاده از حالت اتوماتیک این قابلیت را ندارید که عکس‌ها را بسته به ذائقه خودتان تغییر دهید.

در صورتی که توانایی کار با حالت دستی را ندارید، بهتر است حالت‌های اولویت شاتر و اولویت دیافراگم را یاد بگیرید. با استفاده از این حالت‌ها فقط لازم است یکی از اضلاع مثلث نوردهی (شاتر یا دیافراگم) را تغییر دهید و اضلاع دیگر را به خود دوربین بسپارید.

4- استفاده از فیلتر پلاریزه

در صورتی که فقط می‌توانید یک فیلتر برای لنز خودتان بخرید، بهتر است این فیلتر یک فیلتر پلاریزه باشد. بهترین نوع فیلتر پلاریزه هم نوع دایره‌ای آن است زیرا به دوربین شما امکان استفاده از نورسنجی TTL را می‌دهد.

این فیلتر امکان کاهش بازتاب از سطح آب و همچنین شیشه را به شما می‌دهد. همچنین رنگ آسمان و برگ درختان را هم بهبود می‌بخشد و باعث دو چندان شدن زیبایی تصاویر شما خواهد شد. علاوه بر موارد ذکر شده فیلتر پلاریزه از لنز شما نیز محافظت خواهد کرد و شما در صورت استفاده از این فیلتر می‌توانید بدون هیچگونه نگرانی در مورد خط و خش و… به عکاسی بپردازید.

5- ایجاد حس عمق

یکی از تکنیک های پرکاربرد در عکاسی حرفه ای از منظره ایجاد عمق میدان است. با این کار کمک می‌کنید، بیننده خودش را در آن فضا احساس کند.

6- استفاده از پس زمینه‌های ساده

در عکاسی بهتر است تا جای ممکن ساده پیش بروید. به همین خاطر باید تصمیم بگیرید که چه چیزهایی را باید داخل کادر نگه دارید و تمام چیزهایی که باعث حواس‌پرتی مخاطب می‌شوند را از آن حذف کنید.

در صورت امکان یک بک گراند با رنگ خنثی و الگوهای ساده انتخاب کنید. شما باید سعی کنید توجه بیننده به نقطه کانونی تصویر جلب شود تا یک دیوار رنگی یا ساختمان عجیب که در پس زمینه قرار دارد. رعایت این امر در مواردی که سوژه در مرکز تصویر قرار ندارد کاملا ضروری است.

8- انتخاب ایزو

علاوه بر تکنیک های ذکر شده انتخاب ایزو مناسب نیز در عکاسی حرفه‌ای خیلی مهم است.ایزو مقدار حساسیت حسگر دوربین شما به نور و همچنین میزان نویز تصویر را تعیین می‌کند. ایزویی که انتخاب می‌کنید به شرایط مختلفی بستگی دارد. برای مثال در مواقعی که هوا تاریک است باید چیزی بین 400 تا 3200 را انتخاب کنید. هرچقدر مقدار ایزو بالاتر باشد، دوربین نیز به نور حساس‌تر است و راحت‌تر می‌توانید از تار شدن تصویر جلوگیری کنید.

9- استفاده از تکنیک Panning برای القاء حس حرکت

در صورتی که می‌خواهید از یک سوژه در حال حرکت عکاسی کنید، می‌توانید از تکنیک Panning که یکی از تکنیک های عکاسی حرفه ای است استفاده کنید. برای استفاده از این تکنیک سرعت شاتر را دو گام کمتر از مقدار موردنیاز قرار دهید. برای مثال در صورتی که سرعت شاتر مناسب 1/250 ثانیه است، آن را روی 1/60 ثانیه قرار دهید. لنز را به سمت سوژه بگیرید و کلید شاتر را تا نیمه فشار دهید تا فوکوس قفل شود و سپس آن را کاملا فشار دهید تا عکس موردنظر را بگیرد.

توجه کنید که باید چند ثانیه سوژه در حال حرکت را دنبال کنید. در صورت امکان بهتر است از یک سه پایه یا تک پایه استفاده کنید تا لرزش دوربین را به حداقل برسانید و خطوط حرکت را نیز به صورت واضح ثبت کنید.

 

 

 

برگرفته از سایت نونگار

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سریع

در سریعترین زمان در واتساپ پاسخگو هستیم!

  • پس از پرداخت وجه، بلافاصله به صفحه دانلود هدایت می شوید. در صورت بروز هر مشکلی با ما در تماس باشید!
  • کافی است لینک صفحه عکس یا اسکرین شات و حتی کد عکس را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال کنیم.
  • سال ها با افتخار در این زمینه فعالیت می کنیم و دارای نماد الکترونیکی هستیم.