چند نکته برای عکاسی از محصول در خانه

عکاسی از محصول در خانه به همین سادگی نیست که دوربین را به سمت کالا بگیرید و عکاسی کنید. حتی ساده‎ترین محصولات به تجهیزات، شرایط نوردهی و فضای صحیح برای عکاسی نیاز دارند تا تصاویر زیبایی خلق شود که خریداران از همان صفحه خرید متقاعد شوند کالا را بخرند.

چند نکته برای عکاسی از محصول در خانه

۱) از دوربین گوشی هوشمند خود بدون ترس استفاده کنید

این جاست که قرار بود من شما را متقاعد کنم باید یک دوربین رده بالای ۵۰ مگاپیکسلی با یک لنز پیچی ۱۰۰ میلی‎‌متری بخرید. ولی اشتباه می‎کنید. اگر دوربینی با این مشخصات دارید، از آن استفاده کنید. ولی برای بسیاری از انواع محصولات، عکاسی محصول با استفاده از دوربین یک گوشی هوشمند کاملا قابل پذیرش است.
بعضی از ابتدایی‎ترین گوشی‎های هوشمند دوربین‎هایی با لنزهای کمتر از ۴ مگاپیکسلی داشتند در نتیجه ثبت عناصر بصری مهم محصولات، یعنی جاهایی که جزئیات اهمیت دارند، سخت بود.
اما گوشی‎های هوشمند جدیدتر مانند آیفون X، گوگل Pixel 2 و گلکسی اس ۹ سامسونگ دوربین‎هایی با تنظیمات گسترده «دمای رنگ» دارند تا تصاویر خود برای شرایط مختلف نورپردازی بهینه کنید (تا چند دقیقه دیگه به مبحث مهم نور می‎رسیم).
تصویر محصول زیر را امکان ندارد باور کنید تنها با دوربین آیفون ۴s و قرار دادن هوشمندانه چراغ رومیزی گرفته شده است.

۲) برای ثبات عکس به کمک سه پایه عکس بگیرید

قبل از توضیح سه پایه، باید به یک قانون بسیار مهم اشاره کنم: دوربین خود را در حالی که لنز آن را به سمت سوژه گرفته‎اید به یک جای محکم تکیه ندهید. به عنوان مثال فرض کنید دوربین خود را به تعدادی کتاب تغییر دادید، هر گونه تغییر در نظم این کتاب‎ها باعث خواهد شد ظاهر تصاویر شما ثبات نداشته باشد. بنابراین حتما مطمئن شوید که این نظم در حین عکاسی تغییر نمی‎کند.
هیچ ضرری ندارد زمان ثبت تنها چند عکس از محصول برای وب‎سایت تجارت الکترونیکی‎تان دوربین را خودتان نگه دارید. ولی هر چه کسب و کار شما رشد پیدا می‎کند و تصاویر محصول بیشتری می‎گیرید، استانداردسازی موقعیت محصول در هر عکس زمان عکاسی روی دست سخت می‎تواند باشد.
برای این که از ثبات تصاویر محصول خود مطمئن شوید به یک سه پایه نیاز خواهید داشت. خوشبختانه خرید یک سه پایه برخلاف گذشته نیاز به سرمایه‎گذاری زیاد ندارد. در زیر دو نوع سه پایه و یک لوازم جانبی را معرفی می‎کنیم که زمان عکاسی با یک گوشی هوشمند نیاز خواهید داشت.

۳) از بین نور مصنوعی و طبیعی یکی را انتخاب کنید

هرگز اهمیت نور را در عکاسی از محصول در خانه دست کم نگیرید چون می‎تواند کیفیت تصاویر محصول شما را بهتر یا حتی بدتر کند. به یاد داشته باشید، خریداران یک کالا بهترین ظاهر از یک محصول را می‎خواهند یعنی عکسی که بتوانند قبل از خرید همه چیز محصول را ببینند. شرایط نوردهی مناسب به شما کمک می‎کند ویژگی‎های مهم یک عکس را که روی تصمیم‎گیری خریدار تاثیر می‎گذارد را نشان دهید.
برای مشاهده نمونه عکس های محصول ما در استودیو نماد صفحه عکاسی محصول را مشاهده کنید.
برای هر محصول ممکن است مجبور به تغییر شرایط نوردهی شوید، یک سری تجهیزات نوردهی که برای بعضی از تصاویر جواب می‎دهند ممکن است ظاهر سایر تصاویر را بدتر کنند. برای منبع اصلی نور خود باید از بین دو نوع نور انتخاب کنید:

نور طبیعی

نور طبیعی به سادگی به معنای نور خورشید است. از این نور به عنوان «نور ملایم» یاد می‎شود چون نور محدوده نور خورشید ملایم‎تر و بزرگتر به نسبت نور چراغی است که مستقیما روی محصول تابانده می‎شود. تصاویر محصولات تجاری الکترونیکی زمان عکاسی با نور طبیعی ظاهر بی نظیری دارند اگر:

  • عکس محصول در محیط بیرون گرفته شده باشد یا هدف استفاده از آن در محیط بیرون است.
  • محصول توسط یک فرد استفاده شده است، پوشیده شده است یا به همراه او عکاسی شده است (عکس افراد در نور طبیعی بهتر است).
  • قصد دارید روی محیط اطراف محصول تاکید کنید تا این که هدفتان نشان دادن ویژگی خاصی از محصول باشد.

عکس زیر، تصویر جذابی است که تحت شرایط نور طبیعی گرفته شده است. نوری که از سمت چپ می‎آید به شکل بی نقصی کیف را روشن کرده است در حین این که یک سایه ملایم روی پاهای مردی گذاشته است که آن را حمل می‎کند تا روی این محصول تاکید شود.

نور مصنوعی

نور مصنوعی به معنای استفاده از شمع، آتش و به شکل متداول‎تر آن، لامپ‎های رشته‎ای است. از نور مصنوعی همچنین به اسم «نور سخت» یاد می‎شود چون یک سطح نوری کوچکتری ولی متمرکزتر تولید می‎کند. این نوع نور جزئیات فیزیکی محصول را به نمایش می‎گذارد که برای تاثیرگذاری روی خریدار آنلاین باید روی آن‎ها تاکید شود.
تصویر جذاب زیر تحت شرایط نور مصنوعی گرفته شده است، بافت ساعت و طراحی صفحه اصلی ساعت نقاط فروش اصلی آن هستند.به عنوان یک قانون کلی، برای هر عکس باید فقط از یک نوع نور یعنی طبیعی یا مصنوعی استفاده کنید. اضافه کردن نور طبیعی به یک عکسی که با نور مصنوعی روشن شده است می‎تواند ظاهر عکس یک محصول را ملایم کند، تصویری که قرار بود شارپ باشد و اضافه کردن
نور مصنوعی به تصاویری که با نور طبیعی روشن شده است می‎تواند عکس محصولی را که قرار بوده است ملایم باشد را شارپ کند.

۴) برای ملایم‎سازی سایه‎ها از نور بازتابی یا پرکننده استفاده کنید.

چه از نور مصنوعی چه طبیعی استفاده کنید، باید سایه‎هایی که هر نور سخت بالقوه‎ای روی انتهای مخالف یک محصول می‎تاباند را کم کنید. برای این کار سه روش وجود دارد:

نور پرکننده

برای تکمیل منبع نور اصلی خود از یک منبع نوری دیگر که شدت کمتری دارد، استفاده کنید. این منبع نور اضافه نور پرکننده نامیده می‎شود و به عنوان یک وزنه تعادل استفاده می‎شود تا سایه طبیعی‎ای که منبع نور اصلی شما پشت یک سوژه تولید می‎کند را ملایم سازد. برای انجام این کار، منبع نوری پرکننده خود را در جهت مخالف منبع نور اصلی خود قرار دهید تا محصول بین دو منبع نوری قرار گیرد.

کارت بازتابی لامپ فلاش (Flashbulb Bounce Card)

یک کارت بازتابی یا کارت رفلاکتور یک کارت کوچک است که نور اصلی را به سمت سطح زیر محصول شما بازتاب می‎کند تا سایه‎ها را کاهش دهد.
بعضی از کارت‎های بازتابی به لامپ فلاش (Flashbulb) یک لنز دوربین حرفه‎ای متصل می‎شوند تا نور را از فلاش دوربین پراکنده کنند. این کارت یک نور ملایم‎تر را از بالا به طرف سوژه، به جای مسقیما به طرف آن، می‎پاشد، بنابراین پشت سوژه‎ای که از آن عکس می‎گیرید یک دنباله طویل سایه نخواهید داشت. در زیر می‎توانید دو مدل از کارت‎های بازتابی متصل به لامپ فلاش دوربین را ببینید که هر دو می‎توانند نور فلاش را پراکنده کنند.

۵) برای تاکید روی محصول از حالت عکاسی پرتره یا Sweep استفاده کنید

برای تعیین موقعیت قرارگیری محصولات، منابع نوری و کارت‎های بازتابی یک راه صحیح تنها وجود ندارد بلکه بسته به پس زمینه‎ای که دارید به شکل بارزی موقعیت آن‎ها می‎تواند عوض شود. اما تنها یک پس زمینه را به این دلیل انتخاب نکنید چون آسان‎ترین پس‎ زمینه‎ای است که می‎توانید درست کنید. پس زمینه‎ها در زمان عکاسی از محصول در خانه باید نشان دهند زمانی که می‎خواهید عکس را به بازدیدکنندگان آنلاین سایت خود نشان دهید، دوست دارید چه دیدگاهی از عکس شما داشته باشند.
ابتدا فکر کنید یک پس زمینه سفید می‎خواهید یا یک پس زمینه پویاتر و واقعی‎تر. برای درست کردن هر کدام از آن‎ها راه ساده‎ای وجود دارد.

پس زمینه سفید: استفاده از Sweep

برای پس زمینه‎های سفید، قضیه به همین سادگی نیست که یک میز را کنار یک دیوار خشک سفید بگذارید. حتی دوربین گوشی‎های هوشمند می‎توانند اندکی از عیوب روی دیوار سفید را ثبت کنند که با چشم عریان متوجه آن‎ها نخواهید شد. برای دستیابی به یک پس زمینه سفید کامل بدون هیچ گونه گوشه یا عیوبی از یک sweep استفاده کنید.
Sweep یک تکه کاغذ بزرگ تاشو است که بخش انتهایی آن نقش سطح زیر محصول شما را دارد و سپس به داخل یک دیوار سفید پشت محصول خم می‎شود. در دوربین، خمیدگی sweep نامرئی است، بنابراین روی جزئیات کلیدی محصول تاکید می‎شود و عکس کالا تمامی توجه بازدیدکننده سایت را به خود جلب می‎کند. در تصویر زیر اهمیت یک sweep به خوبی نشان داده می‎شود.

۶) نتیجه گیری : تصاویر مختلفی بگیرید

آخرین نکته‎ای که برای عکاسی از محصول در خانه برای شما می‎خواهم بگویم این است که برای هر محصول تنها به یک عکس بسنده نکنید. همانطور که مشتریان شما در یک فروشگاه فیزیکی یک کالا را نگاه می‎کنند، نگه می‎دارند، استفاده یا حتی امتحان می‎کنند، وب‎سایت شما باید تصاویر مختلفی از یک کالا به آن‎ها نشان دهد تا چنین تجربه‎ای را شبیه‎سازی کند.
به عنوان مثال اگر قصد عکاسی از پوشاک را دارید، یک عکس از پوشاک که روی یک سطح سفید پهن شده است بگیرید و همچنین عکس دیگری از مانکنی که آن را به تن دارد و رنگ آن با رنگ محصول یک نوع تضاد ایجاد می‎کند. سپس اگر این پوشاک را به تن یک مدل بکنید، می‎توانید از زوایای مختلف و ژست‎های گوناگونی که این فرد می‎گیرد عکس‎های مختلفی از محصول بگیرید.
در پایان باید بگوییم نیازی نیست یک مرتبه از تمامی این نکات استفاده کنید یا برای خرید این تجهیزات سرمایه‎گذاری کنید. این نکات عکاسی محصول را به تدریج استفاده کنید تا ظاهر فروشگاه الکترونیکی شما مشتری‎‌پسندتر شود و به دنبال پیشرفت در عکاسی کسب و کار بهتری داشته باشید.

 

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *