چند نکته برای عکاسی در طبیعت

عکاسی در طبیعت یکی از دیگر از شاخه های انواع عکاسی است که شامل عکاسی گیاهان و جانوران می­شود و به این معنی است که از گیاهان، گل­ها، و حیوانات در محیط زیست شان عکاسی شود. این امر به علت مسائل مختلف و تحرک سوژه، امری چالش برانگیز است. اما در اینجا هرآنچه باید از عکاسی طبیعت بدانید در اختیارتان می­گذاریم.

چند نکته برای عکاسی در طبیعت

1. برای عکاسی از طبیعت به چه لنزهایی نیاز دارید

جمله­ ی معروفی در پیشاهنگی هست که می­گوید: همیشه آماده باش. این جمله معروف در میان عکاسان است که شامل تجهیزات عکاسی از طبیعت نیز می­شود.

تشخیص بهترین لنز برای نوع خاصی از عکاسی، علم ریاضی نیست. ممکن است برای اهداف مختلف عکس­های متفاوتی بگیرید. در کل بهتر است از لنزهایی با فاصله­ کانونی بلندتر استفاده کنید که می­تواند لنزهای زوم با دیافراگم واید باشد این امر دو علت دارد. یک، شما می­خواهید به دورترین فاصله دسترسی داشته باشید. بعضی سوژه­ ها مانند حیوانات در فاصله دور دست خواهند بود. از این طریق می­توانید بدون ایجاد مزاحمت برای آن­ها عکاسی کنید. دوم، ما می­خواهیم عکسی چشمگیر از سوژۀ خود در پس زمینه ­­ای محو داشته ­باشیم.

این شیوه باعث می­شود سوژه به چشم بیاید. برای انجام آن شما باید فاصله پیش زمینه و پس زمینه را بدانید و از لنزهایی با دیافراگم واید مانند f/1.4, f/1.8 , f/2.0استفاده کنید.

2. چگونه سوژه را از پس زمینه جدا کنیم

عکس­های طبیعت معمولا از گیاه، حیوان و گل گرفته می شود یعنی شما باید سوژه را از پس ­زمینه کادر جدا کنید. شما باید برای جایگیری عناصر در کادر تصمیم گیری کنید و تنظیماتی انجام دهید. اول، به فاصله­ ای بین پیش زمینه و پس زمینه نیاز خواهید داشت. این مطلب به جدا کردن آن­ها در عکس کمک می­کند.

از دیافراگم واید یا باز (اعداد پایین تر دیافراگم) مانند f/2.0 یا  f/2.8 استفاده کنید. روی سوژۀ پیش زمینه فوکوس کنید. دیافراگم واید به شما پس زمینه­ ای محو­تر و رویایی تر می­دهد.

3. به بافت­ها خیلی نزدیک شوید

ما در زندگی در خیلی از موارد از طبیعت الهام می­گیریم از رنگ­ها تا صداها و الگوها. بعضی از جالب­ترین سوژه­ ها می­توانند دقیقا جلوی چشم ما باشد.هنگام عکاسی از طبیعت، زوم کنید و سوژه را جلو بیاورید (اگر لنز ثابت دارید خود به آن نزدیک شوید). سوژه می­تواند پوست درخت، یک برگ، برگزار سطح جنگل و یا پوست مارمولک باشد.وقتی از فاصلۀ نزدیک­­تر نگاه کنید دنیای کاملا جدیدی منتظر شماست.

اینجا جایی است که خیلی از عکاسان طبیعت از خیلی از قواعد و قوانین مجزا هستند. برای نگاه نزدیک­تر و دقیق­تر، لنز ماکرو تهیه کنید. این لنز­ها حتی کوچک­ترین چیزها را بزرگ می­کنند و عکس­های شگفت­ انگیزی به شما میدهند.

4. مطالعه راجع به سوژه ­هایتان ایده­ های بیشتری برای عکاسی در اختیارتان قرار می­دهد

عکاسی از طبیعت موضوع جذابی است و همواره وجود خواهد داشت. بهتر است تا سوژۀ خود را تا جایی که نکته­ های عکاسی از طبیعت وجود دارد و ایجاب میکند مورد مطالعه قرار دهید. این کار چند دلیل دارد. یک، ما می­توانیم از چیزهایی که درک می­کنیم عکس­های بهتری بگیریم. دانستن عادات سوژۀ عکاسی در پیش­ بینی شات­ها به شما کمک می­کند.

خواهید دانست که یک قو چه زمانی حمله می­کند و یک گیاه بخصوص چه زمانی گل می­دهد. و اگر بفهمید حیوانی که از آن عکس می­گیرید خیلی هم خطرناک نیست، در نتیجه می­توانید شروع به عکاسی از فاصلۀ نزدیک­تر (close-up) کنید.

5. از سوژۀ خود در محیط طبیعی عکاسی کنید تا عکس­های قوی ­تری داشته باشید

این مطلب قانون سفت و سختی نیست اما راهنمایی برای عکاسی است. اگر قصد عکاسی از طبیعت دارید سعی کنید هرچیزی در عکس طبیعی باشد. در عکاسی از طبیعت این یک نکتۀ اساسی است.

هیچ چیز اشتباهی در عکاسی از یک پرنده روی سیم برق یا عنکبوتی در کنار دیوار خانۀ شما وجود ندارد. حتی می­تواند عکس های جالب و خلاقانه­ ای از این تضاد و همجواری بدست آورد. اما اگر به دنبال یک عکس قوی از طبیعت هستید، پس از حیوانات و گیاهان در زیستگاه طبیعی خودشان عکس بگیرید. به عنوان مثال روی درخت، روی برگ یا درون آب.

چند نکته برای عکاسی در طبیعت

6. برای عکاسی از طبیعت به چه اسبابی نیاز دارید

قبلا راجع به لنز صحبت کرده­ ایم، و بعدا به دوربین نیز خواهیم پرداخت. اما سایر آیتم­هایی که ضروری و سودمند هستند به راحتی مورد غفلت قرار می گیرند.

کیف دوربین به همراه سایر لوازم چون کارت(رم)، باتری و لنز امری مسلم در عکاسی است. چندین بار عکاسان برای عکاسی از  طبیعت به راه دور رفته ­اند و سه­ پایه خود را فراموش کرده ­اند؟ همچنین لباس مناسب محل و فصل را فراموش نکنید. از پیش برنامه ریزی کنید، ممکن است در طول روز به نظر بیاید که نیازی به پوشیدن ژاکت نیست اما گرفتارهای شب های سرد طبیعت می شوید. کلاه، دستکش و کفش­های مختلف نیز می­تواند به کار بیاید. و این یکی از نکات بسیار مهم برای تازه­ کارها در عکاسی طبیعت وحش به حساب می­اید.

مسیریابی چطور؟ تنها به گوشی خود متکی نباشید نقشۀ فعلی منطقه و قطب­ نما به همراه داشته باشید و استفاده از آن­ها را یاد بگیرید.

7. بهترین دوربین برای عکاسی از طبیعت چیست؟

با هرچیزی که می­خواهید شروع کنید. ممکن است جملۀ معروف «بهترین دوربین همان است که در اختیار دارید» تکراری شده باشد، اما حقیقت همین است.می­توانید عکس­های شگفت انگیزی با گوشی­های آیفون و اندروید در عکاسی با اسمارت فون­ها بگیرید. اکنون دیافراگم کوچکتر، لنزهای دو طرفه و زوم اپتیکال جزو امکانات رایج هستند که به شما اجازه می­­دهند حتی بدون DSLR عکس­های خوبی بگیرید.ببینید دیگران با داشتن کمترین لوازم و دوربین­های کوچک چه کرده ­اند. حتی عکاسان نشنال ژئوگرافی نیز همگی دوربین دیجیتال ندارند!

8. از نور طبیعی برای بهبود عکس­هایتان بهره ببرید

منظور از عکاسی با نور طبیعی، عکاسی در فضای باز با استفاده از نور مستقیم و یا غیر مستقیم خورشید یا ماه است. در کل عکسهای طبیعی در نور صبح و عصر و مخصوصا در ساعات طلایی فوق­ العاده به نظر خواهند رسید. نور بعد از طلوع خورشید و قبل از غروب آن نوری ملام­تر است و کیفیتی مبهم دارد که نور را به طور یکنواخت روی سوژه ­های شما پخش می­کند و سایه های تند میان روز را ندارد.

یک پرندۀ کوچک را روی درخت یا حتی برگ همان درخت تصور کنید. اگر سوژۀ شما همین باشد با رنگ­های طلایی غروب خورشید روشنایی لطیفی خواهد داشت. این همان چیزی است که من آنرا اتمسفر فضا می­نامم. این نوع نور می­تواند حالتی احساسی به تصاویر شما دهد که ایجاد آن­ها به شکل دیگر بسیار سخت است.یک عکس را در صبح یا غروب بگیرید و یکی را در میان روز.

به عنوان مثال پاییز دامنۀ وسیعی از رنگ­ها و تن­های رنگی به شما می­دهد. به سرعت متوجه اختلاف بین عکس­های صبح و غروب خواهید شد. تفاوت رنگی را بررسی کنید.

عکاسی در صبح زود و یا غروب مزایای دیگری نیز دارد. مثلا شانس ازدحام جمعیت کمتر در محل عکاسی شما. که بخصوص در مناطقی که توریست زیادی دارد مثلا پارک­های ملی و دیگر نقاط پرطرفدار، مهم است و اگر می­خواهید از حیوانات عکاسی کنید صبح و غروب را انتخاب کنید چون احتمال بیشتری دارد بتوانید عکس خوبی بگیرید. بسیاری از حیوانات از گرمای روز بیزارند و وقتی هوا تاریک­تر یا خنک­تر است فعالیت بیشتری دارند.

چند نکته برای عکاسی در طبیعت

9. از زوایا و پرسپکتیو مختلف برای به چشم آمدن استفاده کنید.

عکاسی منظره برای خوشایند و یا مورد قبول بودن سلیقه­ دیگران نیست بلکه راجع به عکاسی از چیزی است که شما را خوشحال می­کند. وقت بگذارید و اگر هنوز سبک مورد علاقۀ خود را پیدا نکرده ­اید کارهای دیگر عکاسان طبیعت را بررسی کنید. از چه زاویه­ای عکس می­گیرند؟ چه ترکیب رنگی را در قاب دوربین هماهنگ می­کنند؟ چه اندازه به سوژۀ خود نزدیک می­شوند؟

چیز متفاوتی را امتحان کنید. خلاف جو عمل کنید، زاویۀ متفاوتی را به کار ببرید، وقتی که دیگران در عکاسی از چیزی زاویه واید استفاده می­کنند شما کلوز آپ را امتحان کنید. طبیعت، فضای زیبای نامحدودی در اختیار ما قرار داده بیرون بروید و از آن استفاده کنید. خلاقیت، یکی از بهترین نکات در عکاسی حیات وحش برای مبتدی­هاست که می­توانید به آن تکیه کنید.

10. چرا باید دوربین کراپ سنسور خود را بیاورید

اگر هم دوربین فول فریم و هم دوربین مجهز به حسگر کراپ دارید فول فریم را در خانه بگذارید. لنز ها، تاثیر چشمگیرتری بر فاصلۀ کانونی روی دوربین­ های کراپ سنسور ایجاد می­کنند. که بخصوص هنگام عکاسی از حیوانات و حفظ فاصله ­ای که باید برای جلوگیری از ترساندن حیوانات حفظ کنید بسیار سودمند است.

یک لنز 50 میلی متری روی دوربین کراپ سنسور نسبت به دوربین فول فریم بزرگ نمایی موثرX 6/1 نشان می­دهد. با استفاده از کراپ سنسور می­توانید برای عکاسی تا آنجا که ممکن است به طبیعت و حیات وحش نزدیک شوید.

11. به حیوانات و محیط زیست احترام بگذارید

«تنها جای پا باقی بگذارید». با وجود کلیشه بودن این جمله کاملا درست است. ما خود جزئی از طبیعت هستیم نه صاحب آن. حتما همراه خود کیسه زباله برای جمع کردن آشغال­هایی که تولید کرده ­اید داشته باشید حتی اگر فکر می­کنید زباله­ ها تجزیه پذیرند. پوست یک پرتقال یا موز دو سال طول می­کشد تا تجزیه شود.

به محیطی که در آن عکاسی می­کنید احترام بگذارید. نیازی نیست نشان دوستدار فضای سبز به خود آویزان کنید اما باید اهمیت عدم ایجاد مزاحمت برای محیط زیست را درک کنید. ما از جهان حساسی عکاسی می­کنیم که محل زندگی بسیاری از موجودات زنده است. باید تلاش کنیم کمترین ضربه­ ای به آن وارد کنیم.

 

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سریع

در سریعترین زمان در واتساپ پاسخگو هستیم!

  • پس از پرداخت وجه، بلافاصله به صفحه دانلود هدایت می شوید. در صورت بروز هر مشکلی با ما در تماس باشید!
  • کافی است لینک صفحه عکس یا اسکرین شات و حتی کد عکس را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال کنیم.
  • سال ها با افتخار در این زمینه فعالیت می کنیم و دارای نماد الکترونیکی هستیم.