چند نکته برای عکاسی کنسرت

آیا تا به حال فکر کرده اید چه کسانی از خوانندگان و گروه‌های مورد علاقه شما عکس می‌گیرند؟ تا به حال به این فکر کرده اید، چگونه عکس‌های تبلیغاتی، پرتره‌ها و عکس‌های کنسرت همیشه بهترین هستند؟ البته که غالبا این هنر خود خوانندگان نیست که عکس‌های زیبا از خود بگیرند، بلکه معمولا یک عکاس کنسرت مسئولیت این قسمت را بر عهده می‌گیرد.

بسیاری از مردم از این امر آگاهی ندارند، چرا که عکاسی از کنسرت ، به راحتی با انواع دیگر آن قابل مقایسه نیست. با این وجود، امروزه تعداد بیشتری از عکاسان، علاقه مند به یادگیری و امتحان این سبک از عکاسی هستند، و بدیهی است که تعداد مشتریانی که به دنبال استخدام عکاس کنسرت هستند، تا از برنامه‌ها و نمایش‌های آن‌ها تصویر سازی کند، افزایش یافته است.

چند نکته برای عکاسی کنسرت

عکاسی کنسرت ، حرفه ایست که در آن، حین اجرا در استودیو یا کنسرت زنده روی صحنه، از خواننده ها، گروه‌های موسیقی یا هنرمندان عکس می‌گیرند. گرفتن عکس برای جلد آلبوم، پوستر تبلیغاتی یا بروشور ها، جشنواره‌های موسیقی، پرتره‌ها و زیر شاخه‌های استودیویی، از وظایف عکاس کنسرت موسیقی است. برخی از عکاسان کنسرت وجود دارند که به طور مرتب و دائمی توسط هنرمندان یا آزانس‌های تبلیغاتی استخدام می‌شوند. عده دیگری نیز به صورت آزاد کار می‌کنند.

برخی از آن‌ها به صورت توافقی در پروژه‌ها کار می‌کنند، در حالی که گروهی دیگر کار در نشریات مرتبط با موسیقی و سرگرمی را ترجیح می‌دهند. بیشتر عکاسان کنسرت موسیقی ، با گرفتن عکس از هنرمندان مورد علاقه خود، کارشان را آغاز کرده اند.

گرفتن عکس برای جلد آلبوم و پوستر‌های تبلیغاتی، از وظایف عکاس دنیای موسیقی است.

البته ممکن است شما به عنوان یک عکاس به کنسرتی دعوت شوید. می‌توانید دوربین خود را همراه ببرید تا در صورتی که از موسیقی لذت کافی را نبردید، به سرگرمی همیشگی تان، یعنی عکاسی بپردازید. برخی از عکاسان کنسرت موسیقی اینگونه وارد این حرفه شده اند. اکثر افرادی که وقت خود را صرف این کار می‌کنند، دلیل خوبی برای آن دارند، زیرا می‌توانند به صورت هم زمان از دو هنر موسیقی و عکاسی لذت ببرند.

چگونه عکاس کنسرت شویم؟

عکاسی از کنسرت فقط در رفتن به کنسرت یا نمایش و سپس فشار دادن دکمه شاتر دوربین و عکاسی از خواننده یا هنرمندی که در حال اجرا روی صحنه است، خلاصه نمی‌شود. این کار فرای عکس گرفتن از هنرمندان است. این حرفه نیاز به کار سخت، اراده قوی و صبر و تمرین زیاد دارد. همچنین نیاز به فدا کردن برخی چیز ها، از جمله از نظر مالی دارد. چرا که در ابتدای کارتان احتیاج به خرید تجهیزات ویژه این حرفه دارید.

برای عکاسی از دنیای موسیقی ، نیاز به دوربین و تجهیزات مخصوص آن دارید.

عکاسی کنسرت موسیقی مانند سایر سبک‌های آن، علاوه بر داشتن دوربین و تجهیزات، نیاز به مهارت و دانش فنی لازم دارد. اگرچه نیازی نیست شما یک استاد موسیقی کامل باشید، اما حداقل می‌بایست با سبک‌های مختلف آن آشنا باشید و مهمتر اینکه از خود موسیقی لذت ببرید.

نیازی نیست تمام خوانندگان و گروه‌های موسیقی را بشناسید، اما اگر چندین مورد، مخصوصا افراد مشهور در هر سبک را بشناسید، کمک زیادی به شما خواهد کرد. با این وجود برای تبدیل شدن به یک عکاس کنسرت قابل، نیازی به آموزش منظم وجود ندارد. به شکل خلاصه، شما اصول اولیه را یاد می‌گیرید، اما برای پیشرفت در کارتان لازم است خود را در صحنه موسیقی قرار دهید و از احساس و خلاقیت خودتان استفاده کنید.

اما چند نکته و ترفند وجود دارد که رعایت آن‌ها پیشرفت شما را تا حدود زیادی تضمین می‌کند.

چند نکته برای عکاسی کنسرت

1) از هزینه برای دوربین و تجهیزات نترسید

یک عکاس چه از قبل حرفه‌ای باشد، یا به تازگی کارش را شروع کرده است، به خوبی می‌داند داشتن یک دوربین خوب در انجام کار، ضروری است. انتخاب دوربین مناسب، اگر نگوییم مهمترین، یکی از عناصر اصلی تبدیل شما به یک عکاس قابل است. بنابراین لازم است که در ابتدای لیست شما قرار بگیرد.

یک دوربین قابل اعتماد که با آن آشنا و راحت باشید، ابزار دست شما برای موفقیت است. داشتن سایر تجهیزات، مانند انواع لنز ها، سه پایه و سایر لوازم جانبی عکاسی، برای تکمیل فرآیند عکاسی حائز اهمیت است. نیاز دارید در تقسیم بودجه تان، اندکی انعطاف به خرج دهید.زیرا اکثر تجهیزات مورد نیاز این حرفه کمی گران هستند.

با این حال می‌توانید مراسم را ساده برگزار کنید! می‌توانید به جای یک دوربین گران قیمت و کامل، مدل ساده‌تر را انتخاب کنید، به شرط اینکه با داشتن لنز‌های ایده آل، جای خالی دوربین گران قیمت را پر کنید.

یکی از اساسی‌ترین تکنیک‌ها در این حرفه، بزرگنمایی تصویر است، که تنها توسط یک دوربین خوب یا داشتن لنز‌های قدرتمند میسر است. دقت کنید با اندکی تمرین و خلاقیت می‌توانید تمام هزینه اولیه را در مدت زمان کوتاهی به جیبتان برگردانید، پس اگر اراده کافی برای موفقیت را در خودتان می‌بینید، از هزینه کردن برای خرید تجهیزات و دوربین خوب نترسید.

2) نمونه کار حرفه‌ای داشته باشید

قبل از اینکه بتوانید خود را به عنوان یک عکاس کنسرت حرفه‌ای مطرح کنید، لازم است نمونه کار هایی برای خود طراحی کنید. این همان چیزی است که به مشتریان آینده خود نشان خواهید داد. خبر خوب این است که ساختن نمونه کار در این حرفه خیلی مشکل نیست.

کافی است دوربین خود را در دست بگیرید، به کنسرت یا نمایش رفته و تا آنجا که می‌توانید عکس‌های خوب بگیرید. مهم است که به یاد داشته باشید، از کنسرت‌های کوچک و محلی شروع کنید. یعنی سعی کنید از خوانندگان یا گروه‌های موسیقی در منطقه خودتان استفاده کنید.

بنابراین بهترین کار رفتن به کافه‌ها یا سالن‌های کنسرت، در محله یا داخل شهر خودتان است. عکس هایی که می‌گیرید به ایجاد پایه و اساس شما در این حرفه کمک می‌کند. ضمنا می‌توانید به چشم یک تمرین جدی به آن ها نگاه کنید.

3) عکس‌های خود را منتشر کنید

پس از اتمام ساخت نمونه کار ها، وقت آن است که به دنبال یک شرکت انتشارات، یا گروهی باشید که بتوانند خدمات شما را تبلیغ کنند. البته به لطف تولد شبکه‌های اجتماعی و فراگیر بودن آن ها، می‌توانید از این رسانه‌ها در جهت معرفی آثار خود بهره بگیرید.

اما در این حرفه، تاثیر تبلیغ توسط یک شرکت انتشارات معتبر به مراتب بیشتر از رسانه‌های اجتماعی است. توصیه می‌شود حرفه عکاسی از کنسرت خود را با یک شرکت انتشارات معتبر شروع کنید، زیرا این امر می‌تواند به شما در ایجاد ارتباط قوی با دیگران کمک کند.

4) اهل چالش‌های جدید در عکاسی باشید

برای یادگیری و بهتر شدن، یا حتی بهترین شدن، باید درب را، مقابل چالش‌های جدید باز بگذارید. شما باید یاد بگیرید که چگونه از منطقه امن خود فاصله بگیرید. این بهترین روش برای یادگیری، تصحیح اشتباهات و رشد اعتماد به نفس است. اگر همیشه از جلو رفتن و عکس گرفتن از نزدیک، از خوانندگان یا گروه‌های موسیقی ترسیده اید یا از این کار خجالت می‌کشید، حتما این کار را در کنسرت بعدی که می‌روید انجام دهید. این مربوط به شغل شماست و باید با آن رو به رو شوید.

اگر همیشه به فلاش دوربین خود تکیه کرده اید، سعی کنید در عکس‌های بعدی ار نور پردازی محیط استفاده کنید. صد‌ها «اگر» دیگر وجود دارد که باید با خلاقیت خود آن‌ها را پیدا کنید و تا آن جا که می‌توانید تمرین کنید. کار‌های کوچکی مانند این ها، می‌توانند در راه رسیدن به موفقیت به شما کمک کنند. همچنین انجام این کار ها، بهترین تمرین برای ایجاد اعتماد به نفس است، که می‌تواند منجر به عکاسیِ موثر و با کیفیت شود.

5)قوانین را فراموش نکنید

عکاسی از کنسرت یک سبک کاملاجامعه مدار است. برای عکاسی در مکا‌ن‌های خاص باید قوانین مختلفی را رعایت کنید. اگر این قوانین را دنبال نکنید، ممکن است در لیست سیاه قرار بگیرید و احتمال دریافت اجازه عکاسی را در آینده از بین ببرید.

به عنوان مثال، برخی مجوزهای عکاسی مدت زمان عکاسی محدودی دارند یا به برخی قسمت‌ها دسترسی نخواهید داشت. اما ممکن است برخی مجوزهای دیگر آزادی عمل بیشتری به شما بدهند.

چند نکته برای عکاسی کنسرت

6)قبل از کنسرت تحقیق کنید

همیشه قبل از عکاسی از یک نمایش، تماشای فیلم‌های زنده کنسرت، موزیک ویدئوها و آهنگ‌های خواننده یک ایده عالی است.

این کار به شما کمک می‌کند که آهنگ‌ها و سبک خواننده‌ها را بشناسید و شما می‌توانید به شکل بهتری برای عکس‌های خودتان آماده باشید و بتوانید به شکل بهتری از وقت خودتان استفاده کنید.

7)برای چیزهای غیر منتظره آماده باشید

شما هرگز نمی‌دانید چه اتفاقی ممکن است واقعاً رخ دهد. به همین خاطر همیشه برای اتفاقات غیرمنتظره آماده باشید زیرا ممکن است بهترین موقعیت عکاسی برای شما در همین لحظه رخ دهد.

تجربه به شما کمک می‌کند تا سازگاری را یاد بگیرید، اما به خاطر داشته باشید که ممکن است اتفاقی غیر منتظره رخ دهد و به همین خاطر باید هرکاری که لازم است را انجام دهید تا برای این لحظات آماده باشید. تغییر سریع تنظیمات را یاد بگیرید و سعی کنید انعطاف‌پذیری کافی برای عکاسی از تمامی رویدادهای کنسرت را داشته باشید.

8)نکات عکاسی پشت صحنه

قرار گرفتن در پشت صحنه‌ی کنسرت یک امتیاز است، نه حق شما! تمامی افرادی که پشت صحنه هستند یک وظیفه‌ی مهم دارند: مطمئن شوند که اجرا به خوبی پیش می‌رود. تمام تلاش خودتان را به کار ببرید که با افراد پشت صحنه تداخل نداشته باشید و مزاحم آن‌ها نشوید. مسلماً دوست ندارید مسئول مشکلاتی باشید که برای اجرا پیش می‌آید.

9)سبک حرکت کردن خیلی مهم است

اغلب اوقات، پشت صحنه کاملاً شلوغ است. تجهیزات موسیقی، تعداد پرسنل در حال حرکت و فضایی که هر هنرمند به آن نیاز دارد باعث می‌شود که فضای کمی در اختیار داشته باشید.

انتخاب تجهیزات سبک و قابل حمل به شما امکان حرکت سریع و آسان را می‌دهد. فقط یک یا دو لنز مورد نیاز خود را بردارید و یک وسیله نورپردازی که تا حد امکان کوچک می‌شود را با خود به همراه داشته باشید

10)خلاق بودن

اغلب گزینه‌های زیادی برای عکاسی در پشت صحنه وجود ندارد، بنابراین اینجا بهترین فرصت شما برای نشان دادن خلاقیت است. با قرار دادن نوازنده‌ها به روش های سرگرم کننده و منحصر به فرد، به فضای کسل کننده آن‌جا روح ببخشید.

در این موقعیت حتی می‌توانید از لنزهای دارای اعوجاج، مانند فیش آی یا زاویه باز هم استفاده کنید. اگر می‌توانید یک راهرو پیدا کنید، از لنزهای با دیافراگم باز برای استفاده از عمق میدان استفاده کنید.

11)فراموش نکنید که تشکر کنید

این نکته‌ای است که باید مورد توجه باشد اما خیلی اوقات نادیده گرفته می‌شود. فراموش نکنید که از همه کسانی که به شما مجوز اعطا کرده‌اند (خواه مکان‌های بزرگ باشد یا سالن های کوچکتر)، نوازندگان  و حتی کارگرانی که فضایی مناسب را برای عکس گرفتن فراهم کرده‌اند، تشکر کنید. این یکی از کلیدهای ایجاد روابط تجاری طولانی مدت و دعوت شدن به کنسرت‌های بیشتر است!

چند نکته برای عکاسی کنسرت

8 مورد مهم دیگری که باید قبل از تبدیل شدن به یک عکاس کنسرت در نظر بگیرید:

1-مکان‌های مناسب دیگری غیر از کنسرت را برای عکاسی از خواننده ها پیدا کنید.

2-یکی از مهم‌ترین بخش‌های این حرفه، پردازش عکس‌ها بعد از عکاسی است. یاد بگیرید چگونه از برنامه‌ها و نرم افزار‌های کامپیوتری، برای پردازش استفاده کنید.

3-استفاده از تنظیمات دستی مخصوصا در مواردی که نیاز به تنظیم نور دارید، بسیار مهم است. با تمرین و آموزش مناسب، استفاده از تنظیمات دستی دوربین را فرا بگیرید.

4-همیشه آماده عکاسی از موضوعات مورد علاقه تان باشید.

5-آماده شوید تا موسیقی بخش اصلی زندگی شما باشد. زیرا برای کار در این حرفه به آن نیاز دارید.

6-بیاموزید چگونه از رسانه‌های اجتماعی به بهترین شکل در جهت رسیدن به هدفتان استفاده کنید.

7-ارزش برقراری روابط خوب با دیگر عکاسان حوزه ی موسیقی را بدانید. می‌توانید علاوه بر تبادل اطلاعات و نظرات، همکاری شغلی خوبی با یکدیگر داشته باشید.

8-از یادگیری و بهبود مهارت‌های خود غافل نشوید. به طور مرتب تمرین کنید و در کارگاه‌های آموزش عکاسی، نمایشگاه‌ها و مسابقات شرکت کنید.

در عکاسی از کنسرت ، می‌توان هم زمان از دو هنر عکاسی و موسیقی لذت برد.

عکاسی در کنسرت آسان نیست، اما می‌توان آن را یاد گرفت و در کنار لذت بردن، درآمد خوبی هم کسب کرد. به خصوص با تمرین، اراده و فداکاری فراوان می‌توانید در این راه موفق شوید. تا زمانی که عاشق موسیقی و عکاسی هستید، می‌توانید در این شغل به یک حرفه‌ای تبدیل شوید. اگر سخت کار کنید و به قابلیت‌های خودتان ایمان داشته باشید، تبدیل به یک عکاس کنسرت موسیقی قابل خواهید شد.

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *