چند نکته کلیدی که هنگام عکاسی در سفر باید رعایت کنید

نکاتی درباره عکاسی در سفر و طبیعت
هر مکان دارای نگاه، فرهنگ، تاریخ، مردم، احساسات، مناظر و داستان‌های خاص خود است. یادگیری چگونگی عکس گرفتن از سوژه‌ها به ثبت تصاویر زیبا توسط عکاسان و ارتباط برقرار کردن دیگران با آن تصاویر کمک خواهد کرد. تکنیک‌های عکاسی در سفر طی سال‌ها خواندن کتاب، تماشای آموزش‌های آنلاین و تمرین منظم به دست می‌آید، پس اگر تلاش کنید می‌توانید به یک عکاس ماهر تبدیل شوید. در ادامه به نکات مربوط به عکاسی در سفر خواهیم پرداخت تا در سفرهای آینده خود، عکس‌های زیباتری به ثبت برسانید.

چند نکته کلیدی که هنگام عکاسی در سفر باید رعایت کنید

۱- زود بیدار شوید و دیر بخوابید

مهم‌ترین عامل برای یک عکاسی عالی، نور است و وجود نور ملایم، گرم و نور صبحگاهی تصاویر شگفت‌انگیزی ایجاد می‌کند. زود از خواب بیدار شدن به این معنی است که باید کمتر با گردشگران و عکاسان دیگر برخورد کنید. اگر می‌خواهید یک کارت پستال حماسی از یک مکان مشهور همانند خرابه‌های Chichen Itza یا تاج محل داشته باشید، باید در اول صبح و به محض باز شدن درب محل به آنجا رفته و عکس‌های خود را بگیرید.

بهتر است بدانید که طلوع آفتاب تنها زمان برای گرفتن یک عکس عالی با نور خوب نیست، بلکه غروب خورشید هم برای عکاسی، عالی است. در عکاسی به ساعتی پس از طلوع آفتاب و ساعتی قبل از غروب آفتاب، لقب ساعت‌های طلایی داده شده است، زیرا رنگ‌های ملایم، گرم و سایه‌های دلپذیر در این ساعات بی‌نظیرند. ساعت آبی به ساعت بعد از غروب آفتاب یا قبل از طلوع آفتاب گفته می‌شود که آسمان هنوز آبی است، اما چراغ‌های شهر روشن هستند. در مقابل، عکس گرفتن در ظهر یک روز آفتابی را می‌توان بدترین زمان برای عکاسی در سفر دانست، بنابراین صبح و عصر بهترین نور را برای عکاسی در اختیار شما قرار می‌دهند.

۲- درباره مقصد سفر خود تحقیق کنید

پیش از رفتن به سفر، کتاب‌های راهنمای سفر به مقصد موردنظر خود را بخوانید تا به شما ایده‌هایی برای عکس ارائه دهد. با دوستانی که آنجا بوده‌اند صحبت کرده و سعی کنید به سایر عکاسان دسترسی داشته باشید. همچنین بهتر است درباره اینکه کدام تصاویر ماهیت یک مکان را به ثبت می‌رسانند، اطلاعات بیشتری به دست آورید.

برخی از ابزارهای موجود برای تحقیق عکاسی در سفر ، اینستاگرام و جستجوی تصاویر در گوگل هستند که برای یادگیری مکان‌های نمادین استفاده می‌شود، البته کارت پستال‌های واقعی هم برای ایجاد لیست تصاویر بسیار عالی هستند. توجه داشته باشید که داشتن اطلاعات کافی درباره مقصد مورد نظر به شما کمک می‌کند تا آمادگی بیشتری برای عکاسی از محل موردنظر داشته باشید. همچنین با انجام این کار در زمان خود هم صرفه‌جویی خواهید کرد.

۳- قبل از عکس گرفتن با مردم صحبت کنید

تصویربرداری از افراد محلی در یک کشور خارجی برای بسیاری از عکاسان دشوار است. بهترین راه برای انجام این کار آن است که با مردم صحبت کنید. قبل از عکس گرفتن در رابطه با کار خود برای مردم توضیح داده و از آن‌ها برای گرفتن عکس اجازه بگیرید. مردم حتما این موضوع را در نظر گرفته و برای احترامی که به آن‌ها می‌گذارید، ارزش قائل می‌شوند. البته برخی ممکن است به شما پاسخ منفی دهند که در این مواقع هم باید به آن‌ها لبخند زده و از وقتی که برای شما گذاشتند تشکر کنید و به سمت شخص دیگری رفته و این کار را دوباره امتحان کنید.

۴- قانون یک سوم در عکاسی

یکی از اساسی‌ترین و کلاسیک‌ترین نکات مربوط به عکاسی، درک قانون یک سوم عکاسی بوده که به شما کمک می‌کند تا به عکس عمق و جذابیت بیشتری بدهید. برای انجام این قانون باید تصویر را هم به صورت افقی و هم عمودی تقسیم‌بندی کنید. هدف از انجام این کار، قرار دادن قسمت‌های مهم عکس در آن بخش‌ها بوده تا به کمک آن فریم تصویر کلی برای چشم خوشایندتر به نظر برسد.

قانون یک سوم، مجموعه‌ای از اصول راهنماست که از گرید فرضی استفاده می‌کند. سوژه‌ها روی خطوط این گرید یا محل تلاقی آن‌ها با هم، قرار داده می‌شوند تا جذاب‌تر به نظر برسند. پیدا کردن نکات کلیدی مورد علاقه عکس و توجه به جزئیات، موجب می‌شود تا عکس جذاب‌تری بگیرید. توجه داشته باشید که قانون یک سوم یکی از اصول اولیه عکاسی به شمار می‌رود، بنابراین آن را جدی بگیرید.

۵- از سه‌پایه دوربین‌های مسافرتی استفاده کنید

همه عکاسان باید برای عکاسی در سفر از یک سه‌پایه سبک مخصوص سفر استفاده کنند؛ سه‌پایه به شما اجازه می‌دهد موقعیت دوربین خود را تنظیم کرده و آن را در حالت موردنظرتان، ثابت کنید. همچنین می‌توانید نوردهی و نقاط فوکوس را تنظیم کرده یا از تکنیک‌های پیشرفته‌ای همانند ، جمع کردن فوکوس و پانوراما استفاده کنید و برای عکس گرفتن، وقت بگذارید.

سه‌پایه به شما امکان می‌دهد تا بدون لرزش دست، عکسبرداری کنید و خلاقیت بیشتری روی تنظیمات دستی دوربین خود داشته باشید، اما این بدان معنا نیست که باید همه جا سه‌پا را با خود حمل کنید. در نظر داشته باشید که استفاده از سه‌پایه برای عکاسی در سفر از مناظر بلند، گردش آب، طلوع خورشید، غروب خورشید و حتی خودتان، تفاوت بزرگی در عکس ایجاد کرده و بر جذابیت آن می‌افزاید. به عنوان مثال، یکی از تجهیزات لازم برای عکاسی در کویر ، سه‌پایه است، زیرا عکاسی از آسمان پرستاره شب‌های کویر و در مواقعی که نور کم است، حتما نیاز به سه‌پایه دارد. در صورتی که برای عکاسی به کویر سفر می‌کنید، به هیچ عنوان نکات عکاسی از کویر همانند عکس‌برداری در ساعات طلایی را از دست ندهید.

توجه به جزئیات، عکاسی از آسمان در شب، تپه‌های شنی و عکس پانورامای کویری تنها بخشی از نکات عکاسی در کویر بوده که بی‌شک در بهبود تصاویر موثر خواهند بود. عکاسی از دریا هم قطعا از این قاعده مستثنی نبوده و وجود یک سه‌پایه به هنگام سفر به دریا حتما لازم است.

 

 

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *