آموزش و نکات مهم عکاسی از مناسبت های ملی و مذهبی

محرم و عاشورا در فرهنگ مذهبی شیعه‌ها همواره جایگاه خاص و برجسته‌ای دارد. از چند روز مانده به ماه محرم، مراسم‌های عزاداری مختلفی در شهر های مختلف ایرانمان برگزار می شود.

این مراسم شامل آداب و رسوم و آیی باشکوه مختلفی است که هر یک فرصت های فوق العاده ای برای عکاسی به وجود می آورند. در این مقاله لنزک، نکات مفید و بعضا خلاقانه ای را برای عکاسی در مراسم محرم برای شما عزیزانی که قصد عکاسی در این ایام را دارید جمع آوری کرده ایم که امیدواریم برایتان مفید واقع شوند.

آموزش و نکات مهم عکاسی از مناسبت های ملی و مذهبی

 

1_سرعت شاتر

شما می توانید در عکس های محرمی خود، زمانی که در صحنه حرکت وجود دارد، از یک سرعت شاتر آهسته برای اضافه کردن تحرک و پویایی به تصویر خود استفاده نمایید.این نکته را مد نظر داشته باشید که معمولا عکس هایی که با سرعت شاتر پایین ثبت می شوند نیاز به یک نقطه تا محدوده ی ثابت در عکس دارند تا چشم بتواند بر روی آن تمرکز و استرحت کند.

2_سرعت شاتر آهسته

به عنوان یک نقطه شروع یک سرعت شاتر بین ۱/۶۰ و ۱/۳۰ ثانیه را امتحان نمایید و خیلی بهتر است اگر بتوانید دوربین را روی سه پایه قرار دهید. در نظر بگیرید که این توصیه ها عمومی است و سرعت های به مراتب پایین تر و به مراتب بالاتر با توجه به شرایط نوری و نیاز متفاوت شما می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

3_سرعت شاتر سریع

البته مواردی مثل عکس فوق هم هست که شما می خواهید حرکت (سوژه در حال حرکت) را فریز یا متوقف کنید، که در این مواقع استفاده از یک سرعت شاتر سریع توصیه می شود. معمولا و بسته به سرعت حرکت سوژه سرعت های ۱/۲۰۰ ثانیه به بالا ( تا ۱/۸۰۰۰ ثانیه) می تواند برای شما موثر واقع گردد.

4_ترکیب بندی

استفاده از قانون یک سوم به جلب توجه بیشتر به سوژه و چشم نواز تر شدن عکس شما کمک می کند.از این رو سعی کنید در عکس های محرم خود یک مرکز جذابیت داشته باشید، که معمولا سوژه اصلی شماست، قسمتی از عکس که نگاه بیننده ابتدا به آن جلب می شود.

در نظر داشته باشید که عکاسی محرم دارای یک نشانه ی ثابت است و آن رنگ مشکی است. با تمرکز روی این موضوع از فضاهای مثبت و منفی عکس خود می توانید بهره بگیرید.

اگر می خواهید بر سوژه خود تاکید بیشتری کنید، و به عبارتی توجه بیشتری را به آن جلب کنید، یک راه عالی پُر کردن کادر با سوژه است. به محل قرارگیری چشم در کادر توجه کنید. دقیقا در بهترین نقطه ممکن و در نقطه طلایی.

5_زاویه عکاسی

همیشه توصیه ما این بوده که فقط به صورت ایستاده و از یک زاویه عکس نگیرید. جا به جا شوید و عکاسی از زوایای مختلف و خلاقانه را امتحان نمایید. این نکته قطعا در عکاسی محرم نیز صدق می کند.

6_ارتباط چشمی

برای عکاسی پرتره باید در نظر داشته باشید، همراه با موقعیت های مختلفی که هر یک از این سه مورد ممکن است به طور خاص در آن مناسب باشد:

– ارتباط چشمی مستقیم

– ارتباط چشمی بین سوژه ها

– بدون ارتباط چشمی

ارتباط چشمی می تواند تفاوت بسیار زیادی در تاثیری که تصویر شما بر روی بیننده می گذارد ایجاد کند، و ارزش توجه را دارد.

7_عکاسی در شب

گاهی یک صحنه معمولی در روز، به یک صحنه تماشایی در شب تبدیل می شود. پس عکاسی در شب را فراموش نکنید.

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *