تجهیزات مهم برای عکاسی

همانگونه که مستحضر هستید هنر عکاسی ژانرها و شاخه های گوناگونی را داراست. هر یک از شاخه های عکاسی نیازمند تجهیزات خاص خود است. در این مبحث سعی شده تا بعضی از تجهیزات ضروری آتلیه ها که بسیار مورد استفاده قرار میگیرند را معرفی نماییم.

تجهیزات مهم برای عکاسی

 

 

1_سافت باکس

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین تجهیزات آتلیه ها انواع سافت باکس است. سافت باکس نوعی دیفیوژر است و دارای سایز های متنوعی است. بزرگترین سایز آن 3.4 بوده و چون به شکل مستطیل است برای پرتره های قدی مناسب است. درون سافت باکس ممکن است به رنگ های طلایی، نقره ای و یا سفید باشد که هر یک کارایی خاصی دارند.

در صورت انتخاب سافت باکس نقره ای و طلایی، این دو رنگ، 100 % نور را بازتاب می دهد، با در نظر گرفتن این تفاوت که سافت باکس طلایی نوری گرم تولید مینماید. در نهایتسافت باکس سفید رنگ 98 % نور را بازتاب میدهد. باید توجه داشت که پر مصرف ترین و مرسوم ترین سافت باکس، سافت باکس نقره ای رنگ است.

2_اکتاباکس

ابزاری مشابه با سافت باکس است ولی ساختاری چندضلعی دارد . کتاباکس به دلیل داشتن پهنای نور زیاد بیشتر در عکاسی صنعتی به کار میرود.

3_اسنوت

منبع نور نقطه ای است، و به آن خرطومی هم میگویند. اسنوت برای تاکید بر یک بخش از سوژه و نورپردازی بر قسمتی خاص بکار میرود.

4_شیدر

متشکل از 4 تیغه ی تاریک بوده که با کمک این تیغه ها جهت نور تعیین می شود.

5_زنبوری

زنبوری ظاهری شبیه به کندوی زنبور دارد و سبب شکست نور می گردد، زنبوری دارای کاربرد صنعتی است. بعنوان مثال در مواردی که بخواهیم ساختار شیء را نمایان کنیم از زنبوری استفاده میکنیم.

6_خیمه نور

یکی از ضروری ترین و کاربردی ترین تجهیزات در عکاسی تبلیغاتی است. خیمه ی نور برای عکاسی از سفال، چینی آلات، بلور و … دارای انعکاس زیادی هستند؛ مناسب است. هریک از لبه های خیمه ی نور همانند یک دیفیوژر عمل می نمایند.

7_کاسه استاندارد

یکی از ابتدایی ترین، اساسی ترین و اصلی ترین تجهیزات که برای تعیین محدوده نور روی فلاش ها تنظیم می شود، کاسه استاندارد است. کار اصلی کاسه استاندارد ممانعت از پراکندگی نور فلاش است.

8_کاسه بک گراند

مخصوص نور پشت بوده و بک گراند را روشن می نماید.

9_چتر

انواع چتر ها بر دو دسته هستند. این ابزار کاربردی یا رفلکتور است و یا دیفیوژر، که در هر دو نوع نور را بنحوی پخش می نمایند که در کانون، نور بیشتر و در اطراف، نور کمتری خواهیم داشت.
• چتر رفلکتور: در چتر رفلکتور لایه بیرونی سیاه است و لایه داخلی طلایی رنگ، سفید یا نقره ای است.
• چتر دیفیوژر: در چتر دیفیوژر هر دو لایه بیرونی و داخلیسفید رنگ میباشند.

10_پانتو گراف

بعنوان جایگزین سه پای برای فلاش ها میتوان از پانتو گراف استفاده نمود. پانتوگراف ریلی است که از سقف آویزان بوده و منابع نور به آن متصل میگردد و دارای قابلیت حرکت و جابجایی است.

11_رادیو فلاش

رادیو فلاش نور فلاش ها را همزمان میکند. ساختار رادیو فلاش دو قسمت تشکیل شده است. بخش های فرستنده و گیرنده. قسمت فرستنده ی رادیو فلاش بالای دوربین، در محل اتصال فلاش وصل می شود. بخش گیرنده به منبع نور اصلی متصل میگردد. صدای شاتر سبب تحریک فرستنده شده و با تحریک فرستنده، گیرنده هم واکنش نشان داده و هر دو بصورت همزمان اقدام به تابش مینمایند.
ذکر این نکته ضروریست که حدالمقدور بهتر است تا فلاش ها از یک برند باشند، زیرا در این حالت با توجه به مشابهت چشم های الکترونی خروجی بهتری حاصل میگردد.

12_فون ها

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین تجهیزات در آتلیه، فون ها هستند. فون ها دارای رنگ و ابعاد گوناگون بوده و هریک برای کاربردی خاص استفاده میشوند. رنگ های مشکی، سفید و خاکستری به ترتیب دارای بیشترین کاربرد ،در بین آتلیه ها هستند.

13_مدلینگ

نوری پیوسته و معمولی بوده که در یک فلاش به عکاس این پیش فرض را ارائه میکند، که فلاشی که به سوژه میتابد به چه میزان بوده و چه زوایایی را کاور میکند.

 

برگرفته شده از عکاسی آرت

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *