نحوه عکس گرفتن از خورشید گرفتگی

هنگام عکس‌برداری از خورشیدگرفتگی تعدادی ملاحظات کوچک را باید برای جلوگیری از آسیب رسیدن به تجهیزات عکاسی و چشم‌هایتان در نظر داشته باشید.در این مطب نگاه بادقت‌تری به جای شما در هنگام خورشید گرفتگی کامل،تجهیزاتی که باید به همراه داشته باشید، نکات ایمنی‌ای که باید رعایت کنید و قاب‌بندی و ترکیب‌بندی خواهیم انداخت.
توجه داشته باشید که خورشیدگرفتگی کامل فقط چند دقیقه به طول می‌انجامد و اگر کاملا آماده نباشید، شانس عکس گرفتن از این رخداد کم‌یاب را از دست خواهید داد.

نحوه عکس گرفتن از خورشید گرفتگی

 

در این مطلب راجع‌به تجربه‌ عکس‌برداری از دو خورشیدگرفتگی (یکی نیمه در سال ۲۰۱۲ و دیگری کامل در سال ۲۰۱۷)؛ می‌گوییم.و کمی راهنمایی و نکته برای استفاده از مزیت‌های تجهیزات عکاسی به شما می‌گوییم تا بتوانید خود را برای خورشیدگرفتگی بعدی آماده کنید.

چه چیزی باعث خورشیدگرفتگی می‌شود؟

خورشیدگرفتگی یک رخداد کیهانی نادر استکه وقتی ماه بین خورشید و زمین قرار می‌گیرد و جلوی رسیدن نور خورشید را می‌گیرد،اتفاق می‌افتد؛ یک سایه روی زمین می‌افتد.خورشیدگرفتگی فقط زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که ماه کامل باشد
و مستقیما با خورشید و زمین در یک خط قرار گرفته باشد
و بسته به نزدیکی ماه به زمین و قرارگیری نسبی آن سه، خورشیدگرفتگی می‌تواند جزئی، کامل یا حلقوی باشد.به همین خاطر خورشیدگرفتگی یک تصادف کیهانی است.خورشیدگرفتگی کامل زمانی اتفاق می‌افتد که ماه کامل خورشید را بپوشاند.
این نوع نادرتر از دو نوع دیگر خورشیدگرفتگی است چرا که چند اتفاق باید هم‌زمان بیفتند.

 

1_اول این که سه جرم آسمانی باید به درستی در یک خط قرار بگیرندتا ماه کاملا جلوی خورشید را بگیرد و سایه‌اش بیفتد.

2_دوم این که ماه باید در فاصله‌ی درستی از زمین قرار بگیرد اگر خیلی دور باشد کاملا خورشید را نمی‌پوشاند.

3_سوم این که برای دیدن یک خورشیدگرفتگی کامل باید در مسیر دقیق جلوی هم قرار گرفتن ماه و خورشید و یا در مرکز سایه‌ی ماه قرار بگیرید.

 

در زمان خورشیدگرفتگی کامل میزان نور بسیار کاهش پیدا می‌کند
و گاهی اوقات وسط روز می‌توان ستاره‌ها را مشاهده کرد.دور ماه یک «حلقه‌ی آتشین» خواهید دید که شگفت‌انگیز است(و این دقیقا همان اتفاقی است که در آخرین خورشیدگرفتگی در ۲۱ آگوست ۲۰۱۷ اتفاق افتاد.)
خورشیدگرفتگی جزئی زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید، ماه و زمین دقیقا در یک خط قرار ندارند یا بیننده خارج از مرکز سایه‌ی ماه ایستاده باشد.

در نتیجه اینطور به نظر می‌رسد که ماه کاملا خورشید را پوشش نداده است.و در آخر، خورشیدگرفتگی حلقوی زمانی اتفاق می‌افتدکه ماه از زمین بسیار دور است و کاملا خورشید را نمی‌پوشاند.در نتیجه بیننده‌ها یک حلقه‌ی روشن دور ماه خواهند دید.

ایمنی هنگام دیدن خورشیدگرفتگی

 

قبل از این که راجع‌به روند عکس گرفتن از خورشیدگرفتگی حرف بزنیم، اجازه دهید اول راجع‌به خطرات این کار بگوییم.اول این که هیچوقت نباید مستقیما با چشم‌های خود به خورشید نگاه کنید.مخصوصا از درون منظره‌یاب دوربین خود.چرا که وقتی لنز تله‌فوتو به دوربین خود بسته باشید، همه چیز چند برابر بزرگ‌تر خواهد بود.
گالیله یادتان هست؟ یا آن آدم‌های دیوانه‌ای که به خورشید زل زدند و کور شدند؟

شما که نمی‌خواهید سرنوشت‌تان مثل آن‌ها شود.نگاه کردن به خورشید از درون منظره‌یاب، تلسکوپ یا دوربین بدون جلوی نور را گرفتن،ممکن است باعث از دست رفتن قدرت بینایی شود.یک سوراخ در قرنیه‌ی شما ایجاد می‌شود! یادتان باشد
که نگاه کردن از درون لنز مثل استفاده از یک ذره‌بین است؛ خیلی خطرناک است.و این مساله کاملا جدی است پس انجام اقدامات احتیاطی کاملا ضروری است.

ابزار و تجهیزات

وقتی صحبت از تجهیزات می‌شود، باید دو نوع را در ذهن داشته باشید:

یکی برای دیدن و دیگری برای عکس گرفتن از خورشیدگرفتگی.اگر ترجیح می‌دهید خورشیدگرفتگی را با چشم‌های خود ببینید، پس یک عینک ماه‌گرفتگی بگیرید.و عینک‌آفتابی معمولی در این شرایط کار نمی‌کند.به فیلترهای تیره‌تری نیاز دارید که هیچ نوری از آن‌ها عبور نمی‌کند.
اگر می‌خواهید یک قدم فراتر بروید، یا تلسکوپ نیاز دارید یا دوچشمی.

اگر تلسکوپ دارید و می‌توانید به آن فیلتر اضافه کنید، باید یک فیلتر جدای خورشیدگرفتگی بگیرید.از آنجایی که تلسکوپ‌ها، دوچشمی‌ها و فیلترهای زیادی برای خورشیدگرفتگی وجود دارند و این مطلب ‌می‌خواهد راجع‌به عکس گرفتن از خورشیدگرفتگی بگوید، اطلاعات و توصیه‌های خاصی در این زمینه نخواهیم کرد.

برای عکس‌برداری از یک خورشیدگرفتگی، باید با دقت ابزار و تجهیزات دوربین خود را انتخاب کنید.بهترین حالت این است که دو نوع عکس مختلف را دو با تجهیزات مختلف بیندازید:

یک عکس کلوزآپ از خورشیدگرفتگی با استفاده از لنز تله‌فوتو و یک عکس واید از صحنه‌ای که در آن قرار گرفته‌اید.هر دو نوع عکس‌های بسیار جذابی هستند.

به یاد داشته باشید که هنگام خورشیدگرفتگی کامل، فضا کاملا تاریک خواهد شد.
پس یک دید واید از صحنه‌ی اطراف شما ممکن است باعث شود عکس‌های بسیار زیبایی به دست بیاید.
مخصوصا اگر چیز زیبایی دارید که می‌توانید در ترکیب‌بندی از آن استفاده کنید.
بر این اساس، ما دو نوع ابزار و تکنیک مختلف را توصیه خواهیم کرد – یکی برای کلوزآپ خورشیدگرفتگی و دیگری برای عکس‌های واید.
بیایید از ساده‌ترین‌ها شروع کنیم.
این یک لیست سریع برای تجهیزاتی است که هنگام گرفتن کلوزآپ از خورشیدگرفتگی به آن نیاز دارید:

  • دوربین دیجیتال: هر دوربین دیجیتالی مناسب است.چه DSLR باشد، چه دوربین بدون آینه و چه هدف بگیر و عکس بگیر با یک لنز سوپرزوم اپتیکی.
  • لنز سوپر تله‌فوتو: اگر می‌خواهید از خورشیدگرفتگی کلوزآپ بگیرید، باید یک لنز سوپر تله‌فوتو داشته باشید و هر چه بلندتر باشد، بهتر است.راجع‌به فاصله‌ی کانونی هم حرف می‌زنم.
  • فیلتر ND / Solar: یک فیلتر ND ضخیم برای جلوگیری از آسیب احتمالی به چشم یا تجهیزات‌تان، ضروری است.
  • سه‌پایه: قطعا دل‌تان نمی‌خواهد دوربینی که لنز تله‌فوتو به آن بسته شده را با دست نگه دارید؛ پس سه‌پایه یک حتم است.
  • کنترل از راه دور شاتر: ضروری نیست اما ممکن است هنگام خورشیدگرفتگی کامل که همه چیز تاریک‌تر می‌شود و سرعت شاتر خیلی پایین می‌آید مفید باشد.

دوربین شما اهمیت چندانی ندارد اما انتخاب لنز و فاصله‌ی کانونی آن به‌شدت اهمیت دارند.به یاد داشته باشید که اگر می‌خواهید یک کلوزآپ خوب از ماه‌گرفتگی کامل بگیرید،تا می‌توانید فاصله‌ی کانونی می‌خواهید.

مشاهده‌ی خورشیدگرفتگی به‌صورت امن

اگر به دلایلی عینک خورشیدگرفتگی ندارید یا برای خریدن آن‌ها دیر شده است،می‌توانید راه‌حل‌های پایین را برای تماشای خورشیدگرفتگی امتحان کنید:

_ یک دوربین/پروژکتور با سوراخ کوچک بسازید:

ساختن یک دوربین/پروژکتور با سوراخ کوچک کار راحتی است.دو تکه کارت بردارید، یک سوراخ کوچک در یکی از کارت‌ها ایجاد کنید،کارت سوراخ‌دار را بالای کارت دیگر نگه دارید و با خورشید در یک خط قرار دهید.عکس خورشید از سوراخ کارت روی کارت دوم خواهد افتاد.
اگر چیز پیشرفته‌تری می‌خواهید، یک آموزش را نگاه کنیدو با آن یک پروژکتور ساده با استفاده از دوچشمی و دو تکه کاغذ بسازید.

_از نمایش زنده یا LCD دوربین استفاده کنید:
اگر برای عکس گرفتن برنامه دارید، می‌توانید از نمایش زنده‌ی دوربین استفاده کنید و به LCD نگاه کنید.ولی برای این که دوربین خود را از آسیب‌های احتمالی در امان نگه دارید،اول باید یک فیلتر بسیار ضخیم (فیلتر ND 15+ مثل Hitech ND 5.4) جلوی لنز خود قرار دهید.
بعد از آن از خاموش بودن Auto ISO اطمینان حاصل کنیدو ایزوی دوربین خود را روی کم‌ترین عدد بگذارید (چیزی مثل ۱۰۰) و لنز خود را به چیزی مثل f/8 تقلیل دهید.با این کار نور کمی از لنز شما رد خواهد شد و آسیبی به حسگر دوربین نخواهد زد.

اگر دوربین نشانه گیری و عکس گرفتنی دارید که لنز جلوی آن نسبتا کوچک است، همان عینک‌های خورشیدگرفتگی که برای حفاظت از دید خود می‌زنید می‌تواند برای دیدن خورشیدگرفتگی استفاده شود.
فقط کافی‌ست مستقیما جلوی لنز نگه‌اش دارید؛ همین کافی است.

عکس‌برداری از توالی

یکی از چیزهایی که باید از قبل برای آن تصمیم بگیرید،این است که می‌خواهید از تمام توالی خورشیدگرفتگی عکس بگیریدیا فقط زمان خورشیدگرفتگی کامل که ماه خورشید را می‌پوشاند.من شخصا پیشنهاد می‌دهم کل توالی را از ابتدا تا انتها مستند کنید.
بدین گونه از تمام فازها عکس خواهید داشت(از خورشیدگرفتگی جزئی تا حلقه‌ی الماس تا کامل و برگشت).
یکی از مزیت‌های داشتن کل توالی این استکه می‌توانید بعدا آن‌ها را با هم ترکیب کنید و یک عکس کامپوزیت خوب بسازید.

دقت فوکوس و وضوح

مهم نیست چه لنزی استفاده می‌کنید، فوکوس دقیق روی خورشید و ماه بسیار مهم است.می‌دانم بعضی عکاس‌ها پیشنهاد می‌دهندبا استفاده از علامت‌های لنز از بی‌نهایت عکس بگیریداما از آنجایی که بسیاری از لنزها امکان فوکوس «فراتر از بی‌نهایت» را می‌دهند،فوکوس بی‌نهایت کار چندان راحتی نیست.

از لحظه لذت ببرید

فراموش نکنید که در زمان حال زندگی کنید و از لحظه لذت ببرید.با این که به عنوان یک عکاس دل‌تان می‌خواهد از خورشیدگرفتگی عکس بگیرید،اگر در زمان خورشیدگرفتگی مدام با دوربین خود کار کنید و جادوی درون آسمان و دور و بر خود را نبینید، بهتر است اصلا این کار را انجام ندهید.

یادتان باشد که ممکن است این تنها شانس شما برای دیدن یک خورشیدگرفتگی در طول زندگی‌تان باشد!پس خوب تجربه‌اش کنید و آن را به یک تجربه‌ی صرف عکس‌برداری بدل نکنید.آیا برای تماشا و عکس‌برداری از خورشیدگرفتگی در ماه آینده برنامه دارید؟
اگر بله، در نظرات به ما بگویید کجا خواهید بود.

 

برگرفته شده از عکاسی آرت

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *