عکاسی از گل ها و شیوه‌های خلاقانه در عکاسی تبلیغاتی از آنها

در ذات گل‌ها و به طور کلی گیاهان، ویژگی‌هایی وجود دارد که برای عکاسی و چشم اندازهای آن بسیار مناسب و چشم‌نواز هستند. این ویژگی‌ها که غالبا دیداری هستند، عبارتند از رنگ، شکل و ظاهر زیبا و نهایتا طرح و الگوی گیاهان ،که جذابیتی به غایت بصری و دلفریب در مناظر ایجاد می‌کنند. گل‌ها، چه در دل طبیعت، چه در اعماق جنگل‌ها و چه درحیاط خلوت خانه‌ی ما روییده باشند، در اطراف ما وجود دارند تا نشان‌ دهنده‌ی زیبایی جهان ما باشند.

این ویژگی یعنی روح و زیبایی بخشیدن به دنیای اطراف، چنان در گیاهان نمود دارد و چشم‌گیر است که در دنیای عکاسی تبلیغاتی و بازاریابی از طریق فضای مجازی، گل‌ها گاهی در کنار یک کالا یا منظره قرار می‌گیرند تا به صحنه، زیبایی و جذابیت ببخشند و البته، گاه خود موضوع تصویر بوده و در واقع محصولی هستند که قرار است به بیننده عرضه شوند. با این مقدمه حتما پی برده‌اید که موضوع این محتوا، شیوه‌های عکاسی تبلیغاتی از گل است.

عکاسی از گل ها و شیوه‌های خلاقانه در عکاسی تبلیغاتی از آنها

همان طور که اشاره شد گیاهان و گل‌ها قابلیت فراوانی دارند، برای اینکه سوژه و موضوع عکاسی باشند. عکاسی از گل‌ها چه به منظور تبلیغات و بازاریابی باشد و چه با هدف لذت شخصی و ثبت خاطرات، پروسه‌ای جذاب و دوست‌داشتنی است که می‌تواند باعث انبساط خاطر عکاس شود. اگر چه ثبت یک عکس ساده از یک گل، به تنهایی زیبا و چشم‌نواز است و تاثیر مثبت خود را دارد، اما یادگیری اصول آن، می‌تواند خاطرات شاد‌تری را برای شما فراهم آورد و البته؛ اگر هدف شما، رونق یک کسب‌وکار و ترغیب مشتری و به دنبال آن، فروش بیشتر محصول است، می‌تواند شما را به هدف خود نیز نزدیک‌تر نماید.

چشم‌انداز خود را تغییر دهید.

یکی از مهم ترین اشتباهات در عکاسی که در معمولا انجام می‌دهیم این است که از یک سوژه، دقیقا از همان زاویه‌، ارتفاع و چشم‌اندازی عکس می‌گیریم که به طور معمول به آن نگاه می‌کنیم! ما معمولا به سادگی برابر موضوع می‌ایستیم و دوربین را جلوی چشم خود می‌گذاریم و دکمه شاتر را فشار می‌دهیم.

بهتر است برای آن که تصویری خلاقانه‌تر داشته باشید که برای مخاطب نیز، کسل‌کننده و تکراری نباشد، ارتفاع و زاویه دید خود را در حین عکاسی، مقداری تغییر دهید. با کمی بالاتر ایستادن بر روی یک سکو و یا مقداری کم کردن از ارتفاع دید خود نسبت به منظره، عکس جذاب‌تر و پویاتری خواهید داشت.

نکته کلیدی این است که موارد و کارها را تا حدودی متفاوت‌تر از آنچه همیشه و در گذشته انجام می‌داده‌اید، انجام دهید. به یاد داشته باشید، خلاقیت همیشه برنده است! شاید بد نباشد این حالت‌ها را امتحان کنید:زاویه دید دوربین را کاملا عمودی از بالا به سمت گل‌ها بگیرید و یا روی زانوی خود بنشینید و عکاسی کنید. حتی می‌شود کاملا دراز بکشید و یک تصویر خلاقانه ثبت کنید.

در عکاسی تبلیغاتی از گل ، پارامترهای دیگری مانند سوژه، پس‌زمینه و نور محیط همه تاثیر گذار هستند، پس با صبر و حوصله، موارد مختلف را امتحان کنید.

موضوع را از اشیای اطراف مجزا کنید.

عکس‌های زیادی از گل‌ها وجود دارند که در کنار آن‌ها، افراد، پرندگان و چیزهای دیگری نیز دیده می‌شود که عموما منظره‌هایی شلوغ و زشت را به وجود آورده و در نهایتا عکس نافرم و نامناسبی را ایجاد کرده‌اند. گل‌ها ، به اندازه کافی زیبایی و جذابیت در خود دارند که همه کادر دوربین شما را پر کنند! خصوصا در مورد تصاویر تبلیغاتی، حتما گل مورد نظرتان را کاملا از دنیای اطراف ایزوله کنید و تنها خود گل را در عکس نشان دهید.

کمی به موضوع نزدیک‌تر شوید.

همانطور که همه می‌دانیم، گل‌ها جزئیات زیبای فراوانی در طرح داخلی خود دارند و بهتر است موقع عکاسی تبلیغاتی از گل، تا جایی که ممکن است از نزدیک از گل مورد نظر عکس بگیریم. بهترین انتخاب این است که روی دوربین خود یک لنز ماکرو داشته باشیم.

لازم است به این نکته توجه کنید وقتی از نمای نزدیک عکس می‌گیرید، عمق تصویر باریک خواهد بود که خودش ممکن است چالش برانگیز باشد. اگر موقع عکس گرفتن نور کافی در دسترس شما هست، می‌توانید دیافراگم را روی f/11 ، ۱۶/f و یا حتی بر روی f/22 تنظیم کنید تا عمق تصویر افزایش یابد. البته سرعت شاتر هم باید کم باشد و ISO را نیز باید بالاتر ببرید تا ازین طریق، دهانه کوچک دیافراگم را جبران کنید.

تعادل دوربین را حفظ کنید.

در زمان گرفتن عکاسی محصول یا یک عکس تبلیغاتی از گل‌ ها، ممکن است همیشه سه پایه لازم نباشد، اما اگر می‌خواهید تصویری کلوز آپ بگیرید، نیاز دارید که دوربین و لنز شما بر روی یک سطح کاملا ثابت و متعادل قرار بگیرد. زمانی که چنین عکسی می‌گیرید، کمترین فاصله فوکوس از لنز دوربین و یک عمق میدانی بسیار کم خواهید داشت. البته می‌شود دوربین را در دست خود هم بگیرید که با این روش، احتمال لرزش و تار شدن عکس وجود خواهد داشت.

یکی دیگر از مزیت‌های سه پایه این است که از عجله کردن شما جلوگیری می‌کند و وادارتان می‌کند که زمان بیشتری برای تنظیمات اختصاص دید.

عکاسی از گل ها و شیوه‌های خلاقانه در عکاسی تبلیغاتی از آنها

دوربین را روی حالت live view قرار دهید.

این نکته برای زمانی است که از سه پایه برای عکاسی تبلیغاتی از گل استفاده می‌کنیم؛ این حالت برای فوکوس مناسب است. با زدن این حالت، شما می توانید وضعیت را روی صفحه نمایش دوربین مشاهده کنید و در صورت نیاز تغییرات لازم را انجام دهید.این تکنیک به طور ویژه در تصویرهای ماکرو یا کلوز آپ گل‌ها استفاده می‌شود.

برای وزش باد فکری کنید.

اگر می‌خواهید از گل‌ها در یک فضای باز عکس بگیرید، باید تمهیداتی نیز برای وزش باد بیندیشید!!! وزش باد، باعث حرکت و تکان خوردن گل‌ها شده و منجر به کم شدن کیفیت تصویر تبلیغاتی شما خواهد شد.برای نیل به این منظور، تا جایی که ممکن است در زمانی که هوا آرام است، عکس بگیرید و یا حداقل وسیله‌ای برای سد کردن و ممانعت از عبور باد در مسیر عکاسی به همراه داشته باشید؛ حتی اگر آن وسیله، یک چتر ساده باشد.

به نمای کلی نگاه کنید.

درست است که تک‌تک گل‌ها سرشار از زیبایی و جزئیات فراوان هستند که می‌توانند به تنهایی موضوع عکاسی شما باشد اما گاهی بد نیست گامی به عقب برویم و نمای کلی یک منظره را تماشا کنیم و از در کنار هم قرار گرفتن گل‌ها لذت ببریم، طوری که یک مجموعه بزرگ‌تر را در قاب تصویر نشان دهیم.

در محیط پر نور عکس بگیرید.

به عنوان یک قاعده کلی، بهترین زمان برای عکاسی در فضای آزاد، صبح‌ها کمی پیش و یا پس از طلوع خورشید است؛ البته همیشه نور محیط در زمان که می‌خواهیم عکس بگیریم عالی نیست. گاهی گل‌ مورد نظر ما ممکن است در سایه درختان و یا در مجاورت سایر گیاهان قرار داشته باشد و کنتراست مورد نظر شما در تصویر ایجاد نشود! در چنین وضعیتی ممکن است مجبور شوید خودتان هم به صحنه نور اضافه کنید تا وضوحی را که به عنوان عکاس مد نظر دارید به دست آورید.

استفاده از رفلکتور یکی از گزینه‌های شما برای تاباندن مستقیم نور به سوژه است. بازتاب نور به سادگی حتی با یک ورق سفید هم امکان پذیر است.

عکاسی از گل ها و شیوه‌های خلاقانه در عکاسی تبلیغاتی از آنها

فقط از آب کمک بگیرید.

به‌طوری ذاتی، گل‌ها دارای جذابیت‌های کافی و لازم هستند تا مخاطب و بیننده را به دیدن و خرید ترغیب کنند، اما اگر در فکر این هستید که به صحنه چیز دیگری اضافه کنید، پیشنهاد ما این است که فقط از آب کمک بگیرید!چند قطره آب بر روی برگ گل‌ها ، حس شبنم را ایجاد می‌کند و به تصویر طراوت و تازگی می‌بخشد. همچنین اگر بعد از بارش باران عکس بگیرید، تصویر جذابتری خواهید داشت.

آب، سه چیز را به عکس شما اضافه می‌کند؛ اول این که اگر روی برگ گل‌ها گرد و خاکی وجود داشته باشد که به کیفیت عکس لطمه بزند، گرد و خاک را از بین می‌برد. دوم آنکه‌، بر روی گلبرگ‌ها و برگ‌ها، قطره‌های شبنم مانند درست می‌کند و باعث زیبایی بیشتر تصویر می‌شود. و سومین فایده این است که آب باعث می‌شود بر روی گل، یک هاله‌ی درخشش در برابر نور ایجاد شود.

این تکنیک ساده می‌تواند باعث تغییر زیادی در عکاسی تبلیغاتی از گل شما شود، امتحانش کنید.

 

حس حرکت در تصویر ایجاد کنید.

هر چند نباید عکس را در زمانی که باد شدید می وزد، بگیرید تا عکس خراب نشود، اما ایجاد کمی حس حرکت و وزش باد کم به مقدار زیادی عکس شما را جذابتر و خلاقانه‌تر می‌کند. برای این کار دوربین را بر روی سه‌پایه قرار دهید و سرعت شاتر دوربین را کم کنید.با توجه به میزان نور محیط و سرعت بادی که می‌وزد، شما ممکن است از فیلتر  neutral density استفاده کنید تا سرعت شاتر به حدی پایین بیاید که بتوانید حرکت را در تصویر نشان دهید.

 

سخن پایانی :

موارد مختلفی در عکاسی تبلیغاتی از گل ها ممکن است به خرابی عکس شما منجر شود که برای نمونه باید به عدم هماهنگی رنگ و طرح، فکوس زیاد از حد و  نور نامناسب محیط اشاره کرد. همه این موارد می‌تواند باعث شود بیننده از عکس ما به اندازه لازم لذت نبرد. پس ضرورت دارد که با دقت و تفکر زیادی عکس بگیریم طوری که مخاطب را برای دشتن چنین گلی ترغیب کنیم.

در نظر داشته باشید عکاسی تبلیغاتی از هر نوعی که باشد، هدف آن ترغیب مشتری به خرید است و وظیفه‌ی شما در نقش یک عکاس تبلیغاتی و یا فردی که این وظیفه را بر عهده دارد، این است که بتوانید با استفاده از جلوه‌های بصری، مخاطب را به مشتری تبدیل کنید و به بیانی دیگر، با استفاده از مهارت و خلاقیت خود، باید بتوانید در مشتری احساس نیاز ایجاد کنید به طوری که او ترغیب به خرید کالا و محصولی شود که شما ارائه می‌دهید.

 

منبع نماد

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *