چگونه سوژههای عکاسی پرتره را آرام و راحت نگه داریم
چگونه سوژههای عکاسی پرتره را آرام و راحت نگه داریم
عکاسی پرتره یکی از هنرهای جذاب و در عین حال چالشبرانگیز است. یکی از بزرگترین چالشها برای عکاسان این است که چگونه سوژه یا مدل خود را در حین جلسه عکاسی آرام و راحت نگه دارند تا بتوانند بهترین عکسها را بگیرند. در این مقاله، نکات مفیدی ارائه خواهیم داد تا شما به عنوان یک عکاس، بتوانید با اعتماد به نفس بیشتری سوژههای خود را راهنمایی کنید و عکسهای فوقالعادهای بگیرید.
چرا سوژهها از عکاسی میترسند؟
یکی از رایجترین عذرخواهیها یا احساسات منفی که من از سوژهها میشنوم، این است که «من در عکسها وحشتناک به نظر میرسم» یا «احساس میکنم حالم بد است». این احساسات به خصوص در افرادی که تجربه کمتری در عکاسی دارند، شایعتر است. برای همین، یکی از وظایف عکاس این است که به سوژهاش آرامش بدهد و او را در خلال جلسه عکاسی به بهترین نحو ممکن هدایت کند. از آنجا که من همیشه سعی میکنم با مردم همدلی کنم، میتوانم حتی عصبیترین و ناامیدترین افراد را به طرز شگفتآوری درباره عکسهایشان هیجانزده کنم.
چیدمان نور ساده و مؤثر
نوری که در عکاسی استفاده میشود، تأثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه نهایی عکس دارد. از آنجایی که زندگی روزمره بار سنگینی از حواسپرتیها و مشکلات را بر دوش ما میگذارد، همیشه توصیه میکنم که پروژههای عکاسی را تا حد امکان ساده نگهدارید. برای نورپردازی سوژههای خود، میتوانید از نور طبیعی (یک پنجره و یک رفلکتور) یا از یک چیدمان ساده با نور مصنوعی استفاده کنید. مهمترین نکته این است که تمام تمرکز خود را بر روی سوژه قرار دهید و نه بر روی تجهیزات عکاسی.
استفاده از نور طبیعی
نور طبیعی، به ویژه در محیطهای داخلی، یکی از بهترین انتخابهاست. مزیت نور طبیعی این است که در آن هیچ فلاش نوری یا چتر بزرگی وجود ندارد که ممکن است سوژه احساس کند در یک جلسه عکاسی حرفهای تحت فشار قرار دارد. استفاده از نور طبیعی به همراه یک دوربین بدون آینه و شاتر بیصدا، میتواند عکاسی را تا حد ممکن نامرئی کند و به سوژه کمک کند احساس راحتی بیشتری کند.
نور مصنوعی با اسپیدلایت
اگر از نور مصنوعی استفاده میکنید، میتوانید از یک اسپیدلایت به همراه یک چتر ۶۰ اینچی و یک رفلکتور استفاده کنید. پس از آمادهسازی تجهیزات، فراموش کنید که آنها چه هستند و ۱۰۰% بر روی سوژه خود تمرکز کنید. این روش به شما کمک میکند تا ارتباط بهتری با سوژهتان برقرار کنید و عکسهای بهتری بگیرید.
تمرکز بر روی سوژه
تمرکز بر روی سوژه به معنای توجه به احساسات و نیازهای اوست. به عنوان یک عکاس، باید از خودتان و هرگونه نگرانی یا عدم اعتماد به نفس دور شوید و تمام توجهتان را به سوژه جلب کنید. این کار به شما کمک میکند تا بتوانید بهترین پرترهها را خلق کنید.
گرم کردن سوژه
یکی از راههای عالی برای آغاز یک جلسه عکاسی، گرفتن چند عکس آزمایشی است. این عکسها به شما کمک میکنند تا نور را آزمایش کنید و در عین حال سوژه را گرم کنید. سوژه خود را در مقابل دوربین بنشانید و بدون جدیت زیاد، با او صحبت کنید. گاهی اوقات، گفتن یک شوخی ساده میتواند باعث خنده و ایجاد یک جو دوستانه شود و به این ترتیب اولین عکسهای کاندید (غیر رسمی) گرفته میشود.
اهمیت عکسهای کاندید
عکسهای کاندید (Candid) به تصاویری گفته میشود که بدون هرگونه ژستدهی و در لحظات طبیعی گرفته میشوند. این نوع عکسها به شما کمک میکنند تا شخصیت واقعی سوژهتان را به تصویر بکشید و نشاندهنده احساسات حقیقی آنها باشند. از این رو، حتی اگر به دنبال یک پرتره رسمی هستید، فراموش نکنید که از لحظات غیر رسمی هم عکس بگیرید.
برقراری ارتباط انسانی واقعی
در طول جلسه عکاسی، مهم است که سوژه خود را با آرامش و ارتباط انسانی واقعی درگیر کنید. به سوژهتان احساس راحتی بدهید و بگذارید او نیز احساس کند که در این محیط امن است. این روش به شما کمک میکند تا آن «لحظه واقعی» را پیدا کنید که در آن سوژهتان احساس آرامش میکند و شما میتوانید شخصیت واقعی او را در عکسهای خود به تصویر بکشید.
نتیجهگیری: عکاسی پرتره بدون استرس
دفعه بعد که با یک مشتری عکاسی پرتره عصبی روبرو شدید، به یاد داشته باشید که این تجربه برای آنها میتواند بسیار استرسزا باشد. با برقراری گفتوگو و حواسپرتی از ناراحتیهای احتمالی، و انجام عکسهای آزمایشی، میتوانید فضای جلسه را کاملاً مثبت و راحت کنید. در نهایت، وقتی عکسها را به سوژهتان تحویل میدهید، فراموش نکنید که عکسهای کاندید را نیز در میان آنها قرار دهید، زیرا این تصاویر اغلب ارزش بیشتری دارند و میتوانند به یادگاریهای ارزشمندی تبدیل شوند.
امیدوارم این نکات برای شما مفید واقع شوند و بتوانید با اعتماد به نفس بیشتری به عکاسی پرتره بپردازید!
کلید واژهها:
عکاسی پرتره، سوژه عکاسی، نورپردازی، عکسهای کاندید، تکنیکهای عکاسی، آرامش در عکاسی، عکاسی طبیعی، ارتباط با سوژه